Slik er et bildekk konstruert

Ved første øyekast ser nesten alle bildekk like ut. Men kikker du nøyere etter, vil du oppdage at moderne dekkonstruksjon har en grad av styreegenskaper, kjørefølelse, friksjon og drivstofforbruk som er langt bedre enn hos dekk som ble konstruert for bare få år siden.

I dag finnes det dekkonstruksjoner som inneholder inntil 200 forskjellige råmaterialer, samt en kompleks arkitektur av stålbånd og datadesignede dekkmønstre. Dekkprodusentene konkurrerer om å levere den beste designen med tanke på kvalitet og utseende.

I 1946 revolusjonerte innføringen av radialdekket dekkindustrien. På bildet ser du et tverrsnitt av et radialdekk som viser hvordan det er oppbygd. I dag, nesten 60 år senere, er radialdekket stort sett det eneste som selges – dette på grunn av fordelene med god styreevne, kjørefølelse og utseende.

Radialkonstruksjonen gjør at dekket lettere tilpasser seg ujevnheter i veibanen. Radialkonstruksjonen produserer også atskillig mindre friksjon, noe som gjør at dekkmønsteret varer mye lenger. Øverst på dekket er det et belte som består av to eller flere lag (vanligvis av stål, men kan være laget av andre materialer) som legges oppå kordstammen. Disse beltelagene legges oppå hverandre og overlappes av en vinkel som bestemmes av dekktypen. Tykkelsen på beltet og sidevegglagene er ulike, slik at funksjonen for de forskjellige delene av dekket blir mer spesialisert. Beltet jobber uavhengig av slitebanen og sideveggene.

Den ytterste delen av dekket, dekkmønsteret, utsettes ofte for de største påkjenningene. Et vinterdekk har for eksempel et dekkmønster som er tilpasset kald og glatt veibane. Racingdekk har derimot et mønster som er designet for ekstremt høye temperaturer.

Designen på dekkmønsteret kan variere mye fra produsent til produsent. Knottene sørger for veigrep gjennom fremre og bakre kant. Knottene er ofte skåret opp (seipet) for å gi ekstra godt veigrep. Sporene er innebygd i dekkmønsteret for å kunne lede ut vann.

1. Tread Area 2. Rib 3. Treadblock 4. Grooves 5. Sipes 6. Shoulder 7. Cap Plies 8. Steel Belts 9. Radial Plies 10. Bead

Vi anbefaler ikke å velge lavere hastighetsindeks enn bilen er konstruert for. Det kan føre til dårlig veigrep og dårlige styreegenskaper. Ønsker du bedre styrerespons er det bedre å skaffe et dekk med høyere hastighetsindeks.

Du bør aldri ha forskjellige hastighetsindekser på kjøretøyet – det kan gi uforutsigbar sleng og dårlig veigrep.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>