Bedre merking av bildekk

Fra og med 1. november 2012 skal forbruk av drivstoff, veigrep på vått føre, rullemotstand og støynivå vises i en spesiell merking som heter “European Tyre label”.

Denne merkingen kan sammenlignes med den som allerede finnes for f.eks oppvaskmaskiner, vaskemaskiner, kjøleskap og frysere. Innenfor disse områdene har EU sett behov for og igangsatt merking på produktene i forhold til farer og miljø. Nå er altså turen kommet til merking av dekktyper. Som det er i dag finnes det bare begrenset informasjon når det gjelder dekkets pålitelighet. I tillegg bruker de forskjellige dekkprodusentene forskjellige termer og begrep når de skal definere dekkets kvaliteter. Dette gjør det naturlig nok vanskelig å sammenligne informasjon fra ulike dekkprodusenter.

Målet med denne merkingen er å forandre holdningene på dekkmarkedet og få kjøpere til å velge energieffektive, sikrere og stillere dekk med begrenset støynivå. Dette samtidig som dekkprodusentene får økt konkurranse siden de må framstille sikre dekk til rimelig pris. Det skal altså bli enklere for forbruker å velge dekk på en enkel måte – ytelse kontra pris – uten risiko for å bli snytt.

EU-kommisær for energisektoren, Andris Piebalgs, kommenterte det nye regelverket på denne måten: “ Jeg er veldig glad for at den nye merkeordningen for dekk endelig er på plass. Dette er en typisk win-win situasjon der forbrukere og innkjøpere har større mulighet for å velge sikre dekk med et lavere støynivå og spare penger på lavere energiutgifter, mens EU som helhet kommer til å tjene på dette på grunn av lavere utslipp fra alle typer transport.

Hvordan fungerer det?

EU har startet ordningen med merking av dekk for å vise i hvor stor grad dekkene oppfyller kriterier innenfor sikkerhet og miljø, og de tre kriteriene er: Rullemotstand, veigrep på våt veibane og støynivå. Fra begynnelsen av november skal denne merkingen være synlig ved alle salg av dekk og på all teknisk informasjon for dekket som i kataloger, brosjyrer og hjemmesider.

Rullemotstand: En skala fra A til G viser rullemotstanden. Et dekk i klasse A gir 6,5 ganger lavere forbruk av drivstoff enn et dekk i klasse G. Dette betyr at hvis du kjører 10 000 km, sparer du 50 liter drivstoff ved bruk av dekk i klasse A i motsetning til et G-dekk. Dette er en gjennomsnittlig beregning som avhenger av veitype og kjørestil. Dette er uansett en viktig merking for deg som er opptatt av å spare drivstoff og ta vare på miljøet.
Veigrep ved våt veibane: Skalaen går fra A til F, der A viser den korteste og F viser den lengste bremselengde. Klassifiseringen D eller G finnes ikke for personbiler eller lette lastebiler. Karakteren/merkingen avgjøres ved en test der dekkene skal bremse på en vei der det står 0,5-1,5 mm vann i veibanen. I 80 km/t kommer forskjellen på bremselengden mellom dekk merket A og dekk merket F til å være fire billengder (ca 18 meter).
Støynivå: I hastigheter over 50 km/t pleier lyden fra rullemotstanden å overgå motorlyden. Merkingen av dekkene kommer til å bestå av et symbol av et dekk med lydbølger. Høyt støynivå symboliseres ved hjelp av svarte bølger, mens et stille dekk vises med hvite bølger. Et dekk med tre svarte bølger oppfyller dagens EU-forskrifter, men er ikke lengre tillatte i forhold til det nye regelverket som kommer i 2016. Et dekk med to svarte bølger er allerede godkjent for det nye regelverket som kommer i 2017. Et dekk merket med en svart bølge kommer til å være hele tre desibel stillere enn regelverket i 2016 foreskriver.

Hvordan påvirker dette meg som forbruker?

Fra og med november 2012 skal alle nye dekk som selges i Norge og EU merkes på denne måten. Den nye lovgivningen skal hjelpe forbrukere med å føle seg sikre når de velger ulike dekk. Forbrukerne skal kunne stole på at dekket de har kjøpt er testet i forhold til rullemotstand våt veibane og støynivå. Dette gjør at bilister kan sammenligne forskjellige dekk og få nøyaktige svar på hvilken modell som f.eks har det laveste støynivå.

Om kunden ikke har mulighet for å se dekket han skal kjøpe, skal denne informasjonen likevel være tilgjengelig for kunden. Dette gjelder også for bilselgere; Hvis kunden kjøper bil med dekk skal informasjon om dekkenes klassifisering følge med. Avhengig av utviklingen i dekkmarkedet har EU regnet ut at man – gjennom denne ordningen – kan oppnå en reduksjon av drivstofforbruket som tilsvarer 2, 4 til 6,6 millioner tønner olje ved år 2020. Denne reduksjonen tilsvarer hele Ungarns årlige oljeproduksjon. CO2-utslippene blir redusert med 1,5 til 4 millioner tonn per år. Dette er en reduksjon som kan sammenlignes med å fjerne 0,5 til 1,3 millioner personbiler fra veiene i Europa om året.

Kort oppsummert

De nye forskriftene har direkte effekt på miljøet og jo mer forbrukere drar nytte av denne muligheten, jo mer forbedrer vi vårt felles miljø.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>